Blog

Jak se peče porcelán…

fotografie k článku v blogu - novinky Fontini 2018

Napadlo by vás, že se vypínače Fontini pečou? Absolventy keramických kroužků a domácí kutily jistě ano, ale co vás laiky?  Že ne?  Nevěště hlavu. Dnes si je totiž dovolíme tak trochu upéct spolu s vámi. Konkrétně, projdeme si společně procesem výroby – tou krásnou cestou, po absolvování které spatří světlo světa porcelánová část produktů firmy Fontini.  Sami jsme nedávno navštívili manufakturu firmy v Barceloně, a tak se o tuto zkušenost rádi podělíme. Proces výroby porcelánu je totiž nejen zajímavým, ale jistě i poutavým a poučným. Když je člověk přímo u toho, jako by spatřil zázrak. Mnoho postupů je samozřejmě od dob historických vylepšeno a zmodernizováno, ale i přesto je stojí za to vidět, protože je za ním především obrovský kus lidské práce.

U zrodu porcelánových korpusů vypínačů, zásuvek a různého jiného zboží španělské firmy Fontini je materiál zvaný LIMOGES (čti limó6). Limoges [limóž] je město na středozápadu Francie a je mimo jiné proslulé právě výrobou porcelánu v 19. století. Údajně je tím nejkvalitnějším a také nejbělejším materiálem, co se v „porcelánovám“ světě dá sehnat. Ze stejného materiálu je vyráběn porcelán pro královské rodiny a dá se kvalitou a věhlasem srovnat třeba s naším karlovarským porcelánem. Jen je oproti němu míchán ze tří složek (tektosilikátu, křemene a samozřejmě tajné složky).

Postup zpracování prášku Limoges na výchozí výrobní materiál

fotografie k článku v blogu

Výchozí materiál je dodáván ve formě prášku, je k němu přidána voda a pojiva a poté je rozmícháván v obřím hnětači velikým šnekem tak, až se hmota spojí v malé kuličky. Ty po zpracování vypadávají na vibrační desku, kde se protřásáním dále zhutňují a kterou jsou posouvány do drtiče. V drtiči se kuličky znova rozemelou a obrovským magnetem jsou z hmoty odstraňovány zbytky kovu, které by při vypalování mohly zčernat a způsobit tak na materiálu kazové černé tečky.

Tímto procesem je vytvořena hebká vstupní surovina pro výrobu jednotlivých výlisků. Znovu se spojí do podoby kuliček a pomocí mechanického lisu se vtlačí do kovové formy, z níž je následně vytažen finální korpus porcelánové části vypínače, zásuvky aj. Výlisky se jeden po druhém ručně očistí a poté jsou ukládány do stojanů, kde se asi zhruba týden suší. Po týdnu se takto vysušené porcelánové korpusy ještě dočistí do hladka a glazují. Jdou na tzv. kolotoč, kde jsou nástřikem opatřeny glazurou – klasicky bílou anebo modrošedou, která teplem a oxidací kovů v ní obsažených ve výsledku zčerná.  Glazura se znova cca 24 hodin suší, poté se několik hodin vypaluje v obrovské plynové peci při teplotě zhruba 1500°C. Po vypálení se finální produkty ještě v peci nechají vychladnout, teprve pak se vytahují. Při vytažení za tepla, by totiž popraskaly.

Výroba porcelánového korpusu lisem a sušení

fotografie k článku v blogu

Tím je celý proces výroby uzavřen. Celý od prvního nasypání prášku do hnětacího stroje trvá plus mínus 14 dní a každý výrobek za tu dobu projde rukama asi 15 lidí. A jen pro zajímavost, po výpalu je v pořádku tak větší polovina vypáleného zboží. Zbytek, zhruba 40 % glazovaných výlisků, je kazových a nesplňuje náročné normy. Jdou tedy znovu do drtiče a následně jsou zpracovány k jiným účelům.

Hotové, a ty nejlepší kusy, pak projdou ještě jednou závěrečnou kontrolou při kompletaci a teprve pak jsou v podobě konkrétního výrobku na cestě k vám. Teprve dnes po návštěvě v Barceloně si uvědomujeme, jak náročný je tento proces a kolika lidskýma rukama musí výrobek projít, než ho dostaneme k nám do skladu a posléze i k vám domů.

Jsme rádi, že jste touto cestou prošli s námi….

Váš tým NeNo design Ltd.

Glazování a výpal porcelánu

fotografie k článku v blogu
<< zpět